Twee maanden voor Sinterklaasavond brengt Zwarte Piet Nederland alweer het hoofd op hol. Nu de voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen, blijkt dat Piet nog in veel winkels te zien zal zijn. Maar niet in Albert Heijn. De supermarktketen doet Zwarte Piet in de ban.

Donderdag maakte Albert Heijn bekend dat de beeltenis van Piet alleen nog op snoepgoed te zien zal zijn, schrijft het AD. De supermarktketen heeft in de aanloop naar de feestdagen als vanouds pietenchocolaatjes, verkleedpakjes en schmink in de schappen.

Maar in reclames en campagnes binnen en buiten de winkels is de donkere metgezel van Sinterklaas straks niet meer te zien. Op de posters speelt een wit ongeschminkt jongetje de rol van Piet.

Volgens woordvoerder Els van Dijk is er binnen hoofdconcern Ahold “lang en goed” nagedacht over het besluit. Het bedrijf wil niet doof zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet “dat de laatste tijd duidelijk is verhard. Je moet iets met zo’n discussie.”

Chocolade-pietjes en ander snoepgoed met de afbeelding van Zwarte Piet blijven wel deel uitmaken van het assortiment. “Heel Nederland komt bij ons over de vloer en dus willen we inspelen op de wensen van iedereen”, aldus Van Dijk. “We vragen filiaalhouders om heel goed te kijken naar de lokale behoeften. Het kan dus best zijn dat Zwarte Piet lokaal gewoon in de winkels opduikt.”

Andere supermarkten houden Piet

Andere supermarkten verwelkomen Zwarte Piet vooralsnog zoals elk jaar met speciale producten en reclame.

Jumbo “associeert Zwarte Piet met het leukste kinderfeest van het jaar”, aldus een woordvoerster donderdag. “Net als in voorgaande jaren is hij dan ook verwerkt op onze winkelcommunicatie en producten van ons huismerk. Wij volgen de discussie rondom Zwarte Piet, maar mengen ons hier niet in.”

Plus brengt net als andere jaren een “traditioneel Sinterklaas-assortiment.” “We zien geen aanleiding om aanpassingen te doen”, zegt een woordvoerster.

Zwarte Piet wordt ook bij Hoogvliet niet uit de winkels geweerd. “Op onze Sinterklaasproducten zijn in principe geen sint en piet afgebeeld omdat de producten al in september in de winkels liggen en wij de kinderen niet zo vroeg van slag willen maken. Zwarte Piet is bij Hoogvliet nog steeds welkom.”

HEMA gelooft nog in Zwarte Piet

Eind augustus was er veel commotie over HEMA, dat Zwarte Piet in de ban zou willen doen. Een HEMA-directeur zou in een e-mail aan een klant hebben geschreven dat voortaan vrijwel geen enkele Zwarte Piet meer op verpakkingen te zien zou zijn.

Op sociale media en in de politiek werd heftig gereageerd. Website GeenStijl riep op tot een boycot en PVV’er Martin Bosma meldde op Twitter dat “een volk dat voor zeurallochtonen zwicht, meer dan Zwarte Piet zal verliezen”.

HEMA bevestigde de inhoud van de mail niet, maar meldde later wel dat er komende Sinterklaas nog Pieten in het assortiment te zien zullen zijn. “We blijven de maatschappelijke discussie volgen en we respecteren de regelgeving die daaruit volgt. Voor 5 december is alles ingekocht en over volgend jaar kunnen we nog geen uitspraken doen”, zegt HEMA verder.

Bart Smit en Bijenkorf

Bart Smit wil geen onderdeel worden van de zwartepietendiscussie en houden voor zich wat de aanpassingen in het assortiment zullen zijn. Directeur Dave Adriaans van Dacoma Verpakkingen zegt geen veranderingen te merken in de bestelling van onder meer pakpapier. De middenstand koopt volgens hem nog altijd inpakpapier met daarop Sint én Zwarte Piet.

In de Bijenkorf in Amsterdam zullen ook dit jaar weer de klimmende Pieten de hal van de winkel te zien zijn. Het uiterlijk van de Pieten wordt aangepast, maar Bijenkorf wil niet zeggen hoe.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl